Виховний захід  на тему:
«Толерантність та її значення у формуванні цілісної особистості»
Мета:
 – розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної поведінки людини;
  розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію;
  виховувати спостережливість, уважність до інших людей;
 – виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі;
  сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок;
 – виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.
Форма проведення:  тренінг
Місце проведення:  класна кімната
Обладнання:
плакат з епіграфом
матеріали «Декларації принципів толерантності»
діагностичний інструментарій (анкети, бланки опитувальника)
плакат «Риси толерантної особистості»
дерево з листочками
афоризми про толерантність
ватмани, маркери
мішечок з порадами
План проведення:
1. Вступне слово вихователя.
2. Поняття про толерантність.
  Робота в групах.
3. Анкетування «Ваш рівень толерантності».
4. Діагностика толерантної особистості.
5. «Мудрість з дерева пізнання»
(Обговорення висловів видатних людей про толерантність).
6. Виконання творчого завдання в групах.
7. Підсумок заняття. Вручення «Мішечка порад».
Хід проведення
Підготовчий етап
 Виготовити плакат з епіграфом до виховного заходу; заздалегідь підготувати бланки опитувальника «Риси толерантної особистості» для кожного учня. Учні поділені на 3 групи, кожна група отримала попереднє завдання для виступу (статті із «Декларації принципів толерантності»). Заготовлені анкети для визначення рівня толерантності. Підготувати плакат або модель дерева з листочками, на яких записані вислови визначних людей про толерантність; виготовити три квітки («Толерантність») для творчої роботи; підготувати мішечок з написаними порадами «Прагніть бути толерантними».
Епіграф: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна».  Гете
1. Вступне слово вихователя.
Погодьтеся, що досить важливо терпимо, з розумінням, толерантно ставитися до поглядів, переконань, думок, традицій інших людей.
Останнім часом слово «толерантність» набуло значної популярності. Поясніть його значення. Що значить толерантна людина? Що таке толерантний підхід? Чи так важливо бути толерантним? Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішньому занятті.
Ми живемо в складний і неспокійний час, а причини занепаду нашої моралі ми пояснюємо, виправдовуємо економічною та екологічною кризами, недоліками ринкових стосунків тощо. Глобальні проблеми, що їх має розв’язувати людство, дедалі більше загострюються, а конфлікти стають усе не безпечнішими, і тому зростає усвідомлення необхідності співпраці людей і привабливість ідей толерантності.
2. Поняття про толерантність. Робота в групах.
 У перекладі з латинської tolerance означає «терпіння». Це слово в медицині знають як здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників. У суспільстві це означає терпимість до інших думок, поглядів, традицій.
 Прочитавши «Декларацію принципів толерантності», дайте відповіді на поставлені запитання:
1 група: Що таке толерантність людини?
2 група: Реалізація принципу толерантності на державному рівні.
3 група: З чого починається виховання толерантності?
Відповіді учнів.
Стаття 1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого розмаїття культур нашого світу, форм самовираження та самовияву людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітності. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична і правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.
 Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це передусім – активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
 Толерантність – це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, демократії та правопорядку. Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості. Це означає, що кожен може дотримуватися своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що людина за природою своєю відрізняється зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і має право жити в мирі, зберігаючи свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав’язані іншим.
 Стаття 2. На державному рівні реалізація принципу толерантності передбачає існування справедливого та неупередженого законодавства, дотримання правопорядку, адміністративних та інших норм. Потрібно також, щоб економічні та соціальні можливості були доступними для кожної людини без будь-якої дискримінації. Без толерантності не може бути миру, а без миру неможливі розвиток і демократія.
 Стаття 4. Виховання є найефективнішим засобом запобігання проявам нетерпимості. Виховання в дусі толерантності починається з прищеплення людям знань про їхні права та свободи з метою забезпечити їхню реалізацію та зміцнити прагнення кожного до захисту прав інших.
Вихователь: Продовжити наше заняття я хочу легендою «Все в твоїх руках».
 Колись давно на півдні Африки жив розумний але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з’явився мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною в світі?! Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе.
 І ось настав день зустрічі. Зібралось усе плем’я, щоб послухати найрозумніших людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Усе в твоїх руках».
        Як ви розумієте слова мудреця? (Обговорення в групах. Виступи представників кожної групи.)
 Вихователь: Наведіть конкретні приклади толерантної реакції на поведінку, погляди, переконання інших людей. (Робота в групах).
3. Анкетування «Ваш рівень толерантності».
Вихователь: Свою терпимість, розуміння ми можемо проявляти по-різному, можна сказати, на різних рівнях:
 – відсторонено, без зайвої критики;
 – витримано, спокійно, вичікуючи компромісного для усіх варіанту;
 – доброзичливо, активно розуміючи мотиви такої поведінки людини, намагаючись допомогти в разі необхідності.
Для того, щоб досягти успіху в житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», доцільно сформувати в собі толерантність як рису характеру.
 На якому рівні така риса як толерантність розвинена у вас, допоможе з’ясувати анкета.
 Виберіть свій варіант відповіді, проаналізувавши 5 ситуацій. Зверніть увагу на те, якому рівню толерантності відповідає обраний вами варіант відповіді.
4. Діагностика толерантної особистості.
Вихователь: Яку людину можна вважати толерантною? Які риси зазвичай має така людина? Ці питання спробуємо з’ясувати за допомогою опитувальника, який лежить перед кожним із вас.
Завдання. Спочатку з перелічених рис виберіть три, які на вашу думку, у вас яскраво виражені. В колонці А навпроти цих рис поставте знак «+». Потім у колонці Б виберіть три риси, які на ваш погляд, повинні обов’язково бути в ідеальної толерантної особистості, й проти них також поставте  знак «+». Цей бланк залишиться у вас, тому будьте якомога відвертішими.
 Заповнюючи опитувальник, ви зможете зміцнити своє уявлення про толерантну особистість, продіагностувати себе, а також порівняти своє уявлення з уявленням усього класу про толерантну особистість.
 (Потім слід підрахувати кількість тих, хто відзначив першу рису як основну в толерантної особистості, потім другу і так за усіма 10 рисами. Кількість відповідей заносять у колонку бланка і записують на дошці. Підраховують кількість відповідей за кожною рисою. Потім визначають рейтинг рис. Отримують груповий портрет толерантної особистості).
 Вихователь: Що нового ви дізналися після цієї діагностики? Чи є в нашому класі толерантні особистості?
5. «Мудрість з дерева пізнання» (Обговорення висловів видатних людей про толерантність).
 Вихователь: Ви мабуть помітили це деревце, яке плодоносить дозрілі, золоті листочки. Воно не просте, це – дерево пізнання. Зірвавши листочок, можна пізнати його мудрість.
 (Учні по черзі виходять до дерева, зривають листочки і зачитують вислови. Після цього кожна група пропонує свої думки з приводу висловлювань визначних людей про толерантність).
Цікаві думки визначних людей про толерантність
Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
  Дені Дідро, французький філософ, 1713-1784
Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть.
      Антон Чехов
Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати.
       Мольєр, французький драматург XVII ст.
Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.
       Леонардо да Вінчі
Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.
       Гельвецій, французький філософ XVIII ст.
Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.
       Сааді, перський поет XIII ст.
Жодна зла людина не буває щасливою.
       Ювенал, римський поет, 60 р. до н. е.
Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його й підтримати.
    В. Шекспір, англійський драматург і поет, 1564-1616
Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється.
     Джордано Бруно, італійський мислитель XVI ст.
Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу.
     Гете, німецький поет, 1749-1832
6. Виконання творчого завдання в групах
 Вихователь: Перед вами – квітка «Толерантність». Але погляньте пелюстки її пусті. Заповніть ці пелюстки рисами-синонімами толерантності.
(Кожна група виконує завдання самостійно. Після цього квітку вивішують на дошку).
  – Отже, давайте проаналізуємо, з чим у вас асоціюється толерантність.
 (Захист, обговорення робіт).
7. Підсумок заняття. Вручення «Мішечка порад»
 Вихователь:
 – Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?
 – Сформулюйте, що таке толерантність?
 – Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
 – Наведіть приклади таких життєвих ситуацій, де необхідний той чи інший рівень толерантності.
 – Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?
Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість на сьогоднішньому занятті. Прагніть бути толерантними!
Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, що зібрані у «Мішечку порад»:
 – будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
 – навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
 – цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
 – зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога